Barnen skriver faktatexter utifrån olika stödord.
S skriver faktatext.
M och R testar om de leder ström. Det gäller att det blir en sluten krets så börjar kycklingen pipa.
Det räcker med att bara nudda med fingret men R trycker upp hela handen i ansiktet på M som håller på att skratta ihjäl sig.
M testar om handtaget på fönstret leder ström.
R är på väg att testa om hans tunga leder ström...men ändrar sig i sista sekund.
A är en riktigt cool tjej och vågar testa om hennes tunga leder ström.
M lyckas också få lampan att lysa genom att skapa en sluten krets. (Vi tvättade av metallpinnarna mellan varje elev så klart!)
Y kollar om vattnet börjar koka i pappersmuggen.
Vatten kan bara bli 100 grader och pappersmuggen antändes först vid ca 300 grader. Vattnet kyler ner pappret. Därför kan man koka vatten i en pappersmugg utan att den börjar brinna.
Vi testar uppgifter ur matteboken 4B.
N kollar på ett filmklipp om Star Wars eftersom hon arbetar med sitt läsförståelsehäfte som handlar om Star Wars.
S och M jobbar fint på svenskalektionen.
Åk 2 hade NO inne hos oss och gjorde experiment om lukt- och smaksinnet. M var modig och testade.
M skulle gissa vad det var hon åt om hon höll för näsan. Man kan ju bara känna salt, surt, beskt, sött och umami på tungan.
Åk 3 fick också repetera kunskaperna om de olika sinnena. Här testar S att smaka på något när hon håller för näsan.
M fick en citron och tyckte det smakade surt men gott.