fredag 6 februari 2015

Klassfiskar och minimarshmallows

J inspekterar nya klassdjuren.


J arbetar med en känselgossing på bänken.


L och A har bildlektion.


A blir klar först.

"Morgonstund har guld mun". Tyst läsning när eleverna kommer in på morgonen.


A hittade en väldigt spännande bok och skrev denna lapp och tipsade om god läsning.


Firrarna är pyttesmå men väldigt söta och underhållande.


Kartor kan också vara väldigt spännande, tycker M.


Huuuuuua! S gillar att läsa monsterböcker.


På väg till ishallen.












Det går även att dansa med skridskor...






Statisk elektricitet står på schemat i åk 5 och E får experimentera. 


Ballongen drar till sig små pappersbitar.


E lyckas även få ballongen att fastna på väggen.


Ballongen drar även till sig håret på armen, konstaterar E.


Och i taket....


M och N kopplar enligt instruktionerna i boken.


Leder saxen ström?


Leder tjuvlarmet ström?


M och A testar vilka saker som är magnetiska i klassrummet.


Vi testar hur mycket en magnet klarar av att bära. Hålslaget var det tyngsta föremålet vi lyckades lyfta med magneten.


Klassvärdarna dukar innan det är dags för lunch.


Lunchdags!



Åk 6 bygger molekyler med hjälp av mini-marshmallows och tandpetare för att visa atomer och deras bindningar.


M lyckas också bygga rätt föreningar.