fredag 13 februari 2015

Jordens dragningskraft och pulkadag

Y arbetar med sin bild i avskilt och mysigt läge.

A målar i fina starka färger.


Barnen har fått illusioner eller synvillor som de tittar när på.




Åk 6 kollar på en film om olika material som har olika egenskaper men som alla är uppbyggda av kolatomer. 


N är extrafröken och hjälper till när vi har engelska.

Åk 5 har NO-experiment och testar vattenkraft.


Åk 2 ska ha prov om kroppen och antecknar flitigt från tavlan.


Klassen har fått besök av A som är här och hälsar på från Borås.


Läsförståelse på schemat.



A är klar med sina uppgifter så hon fick bygga ihop ett pussel. Det är också hjärngympa.


Fina pojkarna som tar hand om vår gäst.


Bänkboksläsning





Här pratar vi om tyngdkraften/gravitationskraften och varför fladdermusen dras mot marken om den slutar vifta med vingarna, oavsätt var någonstans på jordklotet den befinner sig. 



Okej, hoppas inga föräldrar ser...Fröken ritar hemskt fult men eleverna förstod i alla fall vad jag menade när vi pratade om friktion. Vi testade sedan i praktiken vem som hade lägst friktion i pulkabacken.

Eleverna i åk 3 antecknar flitigt inför engelskaprovet.


M skriver av övningarna från tavlan och låter sig inte störas av frökens mobilkamera.


M hjälper till att förklara och översätta för N.


J skriver också av tavlan och har gett sig sjutton på att få många rätt på provet.


A skriver så det ryker om pennan.


L gillar också att sitta bredvid fiskarna och arbeta.


Prov på gång och man kan höra en nål falla...


Så fantastiskt duktiga så man inte tror att det är sant!


Yeah! Pulkadag med grannskolans klass.


J fick låna en åkmanick från en av grabbarna i grannskolan.



Det gällde att inte åka in bland stickiga buskarna...
'


Full fart ner och full fart upp igen så man kan åka så många gånger som möjligt.