Klassen fick träna på olika talmönster.
När man inte kunde klura ut svaret direkt så kunde man lägga ental och tiotal. Då såg man hur många "pluttar" som man lägger till för varje tal. 3 6 9 ? (Det ökar ju med 3 varje gång).
"M" övar bokstäver och ord på datorn.
"M" och "N" mfl klurar på matteproblem när vi arbetar med "Kängurumatte".
"M" och "N" mfl klurar också på matteproblem. Alla grupperna lyckades med första uppgiften.
Här har vi "A", "N" och "M" som skriver ner ord som rimmar på varandra.
"M" och F" vill inte att någon annan grupp ska få ihop lika många ord som rimmar så de gömmer sig vid frökens bord.
"A" skriver också ord som rimmar.
"N" och "A" jobbar bra på golvet.
"S" och "Z" skriver så det ryker om pennan.
Klassen har planterat frön som nu börjar gro.
Här har det börjat växa och gro i en kruka.
"F" och "M" samarbetar bra.
"Z" och "S" renskriver sina ord på datorn.
"A" försöker komma på hur han ska få alla klossar att bilda en kub.
"N" hjälper till att smula ner jäst när vi ska göra experimentet med den "självuppblåsbara" ballongen.
Andra experimentet visade på att vattnet i pappersmuggen kyler ner pappret så att det inte börjar brinna. Papper börjar brinna vid ca 300 grader och vatten börjar koka vid 100 grader. Vattnet kan ju inte bli varmare och då håller det muggen tillräckligt "sval" för att inte börja brinna.
Så här stor var ballongen när fröken hade rättat alla böcker och skulle gå hem för dagen. Jästsvamparna "käkar" upp sockret och så blir det bland annat koldioxidgas som fyller ballongen.
Vi hade lite mindre än hälften av muggen fylld med vatten.
Det började till slut ryka om vattnet men det blev aldrig så varmt att det började att bubbla.
Här är veckans bilduppgift.