fredag 8 oktober 2010

Vecka 40

Friskis och Svettis fick eleverna att hoppa och skutta i takt till musiken på Vaksala torg.

Här sjunger vi "Äggsången" tillsammans med andra elever vår skola och med elever från andra skolor.





Här hade "N" med sig lite mellanmål eftersom vi åt lunch väldigt sent.



Lite svårt att hålla balansen när alla dansar och gungar i takt...




"A" kunde inte hålla tassarna borta från svenskaboken, fast vi inte hade vanlig lektion.





Den här vackra rosen fick jag av min gamla elev "H" som var på besök hos oss. Den fick en hedersplats på katedern och skiner upp hela klassrummet.






Eleverna har arbetat med något som vi kallar för "hundrarullen". För att förstå den, har vi arbetat med ental, tiotal och hundratal.
10 st ental= 1 st tiotal
10 st tiotal= 1 st hundratal
10 st hundratal= 1 st tusental




Eleverna lär sig bäst när de får testa att "bygga" tal själva. Här arbetar "S" och "A" vid tavlan.


Här arbetar "S", "Z" och "A" för att få förståelse för hur våra tal är uppbyggda.



Under veckan var det dags för att testa kunskaperna i addition (plus) och subtraktion (minus).




Ungefär så här kommer barnens hundrarulle att se ut, fast den kommer att fortsätta ända till 100 så den blir nog ganska lång...










En liten påminnelse om att eleverna har skrivläxa till på tisdag. De har även läsläxa i den vita boken.






Jag har inte fått in alla papper inför utvecklingssamtalen och lapparna för att ansöka om lånekort på biblioteket. Jag tar hand om elevernas lånekort så att de inte tappar bort dem (för de som önskar).



Grupp B arbetar tyst under mattediagnosen.





Här är "H" i full fart med att skriva veckans ord. När man fått bra resultat, får man en stjärna. När man fått tre stjärnor, får man ta något ur hemliga påsen.




Här räknar vi plus och minus. 4+2=6 (stå på nummer fyra och hoppa två steg fram). 6-4=2 (stå på nummer sex och hoppa fyra steg bak).






Grupp A har mattediagnos.

Grupp B har mattediagnos.