fredag 15 december 2017

Väderexperiment och skridskoåkning

Varm luft tar större plats, är lättare och stiger. "Plupp", sa det om ballongen när vi körde väderexperiment.


Här presenterar fyrorna väderprognos och ska i sin redovisning använda sig av specifika "väder-begrepp".



Här är några av de begrepp som fyrorna skulle använda sig av.


De måste även hålla koll på väderstreck, t ex från vilket håll högtrycket kommer osv.

Ja, se det snöar....


Barnen bygger snöborgar ute på skolgården.


En och annan snögubbe blev det också.


Snögubbe på gång.


Eleverna har här börjat programmera i Scratch.


I Scratch ska eleverna programmera in olika kommandon och få sina att röra sig. 


Skridskodag på Studenternas.



Klass fyra poserar med gruppfoto.





Ibland behöver man vila fötterna.



Lunchdags!




När man inte orkade åka skridskor så kunde man bygga sig en skön snösäng att vila i.




Här fanns det rumpvärmare så det blev ett populärt ställe att vila fossingarna på.



Programmering på schemat.


Klass fem får nog snart lära fröken hur man programmerar...