Klassen samlade in en massa kläder till nyanlända flyktingar. Det blev skor, strumpor, tröjor, jackor, mössor, vantar m.m. Vi lämnade i flera omgångar för vi fick ihop så mycket och det behövdes för de nyanlända kvinnorna, männen och barnen hade endast tunna slitna tygskor och slitna tunna tröjor.
En liten stund över för att skapa/rita.
M arbetar fokuserat i sin NO-bok och kapitlet handlar om myror och fjärilar.
Här är en omgång med kläder och skor som barnen hjälps åt att bära iväg till insamlingen av kläder för nyanlända flyktingar.
R övar multiplikationstabellen med färgade entalspluttar.
Vår mysiga och tysta lässtund som vi har varje morgon.
Nu är det så tyst att du skulle höra en nål falla till golvet.
E har hittat en spännande bok på skolbiblioteket.
Gänget längst bak har också hittat böcker som de sitter uppslukade i.
R läser tyst i sin bänkbok.
Här har vi vår värdegrundskalender. Bakom varje lucka så finns ett hemligt meddelande i en QR-kod. När man håller mobilen framför koden så dyker ett hemligt meddelande upp till den som får scanna koden. Det finns ett hemligt meddelande där det står att personen ska göra något snällt mot någon eller några under dagen, t ex "Håll upp dörren för tio elever under dagen" osv. Klassen ska sedan under dagen gissa vad det är för snällt som man har fått i uppdrag att göra.
Cool tjej med cool hatt.
R och S hjälps åt att leta reda på kluriga ord och titta på bilder för att se vad de betyder.
B använder också datorn ibland när han letar efter nya ord.
A får hjälp av amo H när han arbetar i sin svenskabok.
O arbetar med sitt läsförståelsehäfte och ska kolla om han hittar ett filmklipp på en Brachiosaurus, även kallad armödla
.
A, M och I arbetar i sina svenskahäften/svenskaböcker.
Två glada killar som arbetar flitigt i sina böcker.
E repeterar och ska färglägga i sin bok.