Åk 6 bygger kulbana och diskuterar NO-begrepp som t ex:
acceleration
retarderar
friktion
fritt fall
gravitationskraft
Det gäller att bygga så kulan rullar så fort som möjligt utan att den fastnar eller hamnar utanför banan.
Vi har börjat göra pyssel med kastanjer och då måste man borra hål för att få in piprensare.
Wohooo, nu är vi framme vid Stadsskogen!
Eleverna har förberett genom att ladda ner appen "Konsekvensanalys". Man tittar sedan i mobilen, i appen och då dyker det upp hemliga saker...
Här dök det plötsligt upp en skrivare som skrev ut papper. Man kunde bara se det om man höll mobilen framför, alltså inte endast med blotta ögat.
"Hjäääääälp, vattentornet ser ut att ramla över oss!"
Någon ser ut att ha hamnat under ett vattenfall. Det var till och med ljud av ett vattenfall när man höll kameran framför skylten.
Vid denna skylt var det en liten pippifågel som rörde på sig.
Eleverna springer så fort de kan för att hinna med nästa spännande skylt.
Här regnar det på M, fast bara om man tittar i mobilen.
En galopperande häst ovanför S huvud.
Änderna i dammen i Stadsskogen var också intressanta och eleverna "råkade tappa" några kexsmulor...
Grabbarna hittade ett litet gömställe mitt i trollskogen.