Vi har fått husdjur. Det är vandrande pinnar och klassen lottade fram vad de skulle heta. Vi trodde vi hade tre st men på tisdag morgon upptäckte vi att det faktiskt var fyra stycken.
De får heta Erik, Lejla, Sticki och Nejmar.
Här testar eleverna att bygga stadiga modeller med hjälp av sugrör.
Här tvinnar vi rep.
S räknar uppåt.
200-165= 5+30, alltså 35 kr. Vi räknar som i affären, det man får tillbaka alltså.
N räknar uppåt vid subtraktion.
Åk 5 pratar om ljudvågor och hur ljudet låter med olika gummisnoddar. Vi kom fram till att de breda gummisnoddarna lät mörkare än de smala snoddarna och att det lät ljusare om man spände gummisnoddarna.
För att få så ljust ljud som möjligt behövde vi tunna och spända snoddar.
För att få så mörkt ljud som möjligt behövde vi breda och "lösa" snoddar.
Här testar åk 5 hur det låter om man slår till skeden som hänger i snören runt fingrarna så att den låter, medan man har fingrarna i öronen. Det lät som kyrkklockor.
Barnen syr fina saker på textilslöjden.
A får agera hjälpfröken medan "originalfröken" hinner sitta lite extra med de elever som behöver.
S var på besök en heldag och alla i klassen blev jätteglada!
Extrafröken går runt och förklarar, utan att säga svaren.
"Morgonstund har guld i mun´". Det är så tyst och underbart när barnen sitter och med spänning läser sina bänkböcker på morgonen.
S skriver bokreferat.
Barnen klurar på matematiska talmönster som fröken hittade på ett IQ-test (som inte var för barn).
Åk 5 jobbar fantastiskt bra på NO-lektionen.
Man ser nästan hur det ryker om pennorna...
Klassen ville fira Y när hon fyllde år. "Bästa födelseda´n ", tyckte Y. Alla var så himla gulliga och fröken kunde inte neka dem ett trevligt avslut på veckan när de arbetat så bra hela veckan.
En hel drös med kramnallar ville fira.
Små födelsedagspresenter hade de också med sig.