fredag 11 april 2014

Hälsoäventyret

Ett kvalster i närbild på Hälsoäventyret. 

Eleverna hälsar på skelettet som hette Kloke, tror jag.

Skelettet Benjamin ligger och snarkar så det ekar rummet.

Eleverna får lägga ut de olika skelettbenen så att det passar ihop.



Här får barnen testa stetoskop och lyssna på sitt eget hjärta. 


Här får de se hur ett hjärta ser ut inuti. Det här var bra eftersom hjärtat till vår gubbe i klassrummet är borta.

J håller i en låtsashjärna som väger lika mycket som en riktig hjärna.


Här demonstrerar K att hjärnan är lika ömtålig som ett ägg. Ägget har fått en ägghjälm och går inte sönder när det ligger i ägghjälmen. Man ska alltså använda hjälm när man cyklar.

"Såhär långa är tarmarna i din mage!"

Det fanns en mysig stjärnhimmel i taket.

A testar röstförvrängaren. 

A testar klätterväggen.

Här gäller det att tänka i flera led.

R har hittat luriga lampor.


"Vem vågar testa?"

S och fröken går genom något som påminner om en spöklabyrint. 

Lite läskigt var det faktiskt. 

 Här kom vi till ett rum fullt av speglar och en discokula.

En spökaktig råtta...

Y vågade stoppa in armen i en läskig låda.

Amo J vågade testa läskiga lådan!


A försöker klura ut hur hon ska lyckas få upp kassaskåpet.

M tittar på något litet i mikroskopet. 

Här testar A sitt luktsinne.

Till och med toaletterna var spännande. Det kom ljud av rytande dinosaurier och en massa annat spännande.


Det såg ut som en röd stjärnhimmel i en hemlig låda.

Ett par jättestora lungor. 

Här kunde man titta och bygga så att de olika organen hamnade på rätt plats.

J öppnar för att se hur det ser ut i ena lungan. 


Den här lilla söta talgoxen flög runt när vi spelade blockflöjt. Det är en talgoxe som pickar på vårt fönster och flyger så nu har vi ett kodord. När jag säger "frys" eller "fågeln" så stannar alla upp och är tysta så vi inte skrämmer iväg den.  

J har hittat en bok med gåtor på biblioteket. Här kollar hon om det är någon som kan lista ut svaret till en klurig fråga. 
Det är två stycken som tillsammans har tio fötter, tre ögon och en svans. Vilka kan det vara?

M är klar med sin mattebok så hon jobbar denna lektion i sin "rävbok".

Y jobbade bättre på en filt på golvet. 


Gänget som fick högst poäng på NO-provet som denna gång handlade om blodet, hjärtat och lungorna. 

Här testar vi om det blir mer eller mindre lufttryck. 

R har fyllt år och bjöd klassen på glass. Härligt med en sådan avslutning innan påsklovet!

Här jobbar vi med ljud. Vi har byggt ett stetoskop. Det fungerade inte att höra sitt hjärta men vi viskar hemliga ord istället.



Veckans teknikkort som vi hann med.