Alla fick gissa vad det var för mystiskt i mikroskopet. Rätt svar är: flugben.
Några elever hade gissat på myrben, spindelben, insektsben osv. Jag ger rätt för de svaren. De elever som hade gissat nära och alltså vinner, är:
Sara i klass 5
Mona i klass 4
Asma i klass 4
Hamza i klass 6
Nour i klass 4
Karima klass 5
Jasmin i klass 2
Bara i klass 1
Yad i klass 5
Veckans teknikexperiment. En fjuttig påse sand kostade 109 kr så vi körde med socker istället och så hade vi sugrör.
Detta experiment ska vi göra om eftersom våra två trattar hade något som gjorde dem ojämna och tyngre i ena änden.
Hmm, det här kändes för lätt, tyckte mina elever.
Här testade vi reaktionstiden. Fröken var inte snabbast...
Vi passade även på att mäta volymen på ett andetag. Testa gärna hemma men håll er över diskbänken, eller allra helst i badrummet.
När det börjar bli varmt ute så börjar eleverna spela kula på rasterna.
L hjälper till med att bygga och mäta tid med ett timglas gjort av petflaskor.
S tar ett djupt andetag och mäter sedan volymen av detta.
J bygger en hävstång.
A mäter upp sin reaktionstid.