fredag 22 november 2013

Så tyst att de hörde nålen falla till golvet.

A jobbar i SO-boken.
 

N gör klart sin "snurriga teckning".
 

English lesson.
 

Här jobbar M i sin Rabbitbok.

Y har skrivit klart sina nyheter och färglägger fint innan vi sätter upp den för beskådan.
 

N, J och S klurar på matematiska problem.
 

Här övar J och R på att stärka magmusklerna.

Heja, heja! Det är mycket svårare än man tror!
 

S, J och N letar efter gränser till olika länder.
 

S, M och M har lokaliserat Kiruna som vi letade efter.
 

A har också varit duktig och hittat Kiruna i kartboken.


Efter genomgången tyckte klassen att det var lätt som en plätt att arbeta med kartboken och svara på frågor i SO-boken.
 

S letar efter information om stad och landsbygd.
 

Eleverna samarbetar och byter plats. Ändå är det en behaglig volym i klassrummet.
 

Det var så tyst i klassrummet då eleverna arbetade så jag testade (för första gången någonsin) att släppa ner en nål på golvet, utan att berätta för dem. De undrade vad det var som lät... Helt galet! Förstår ni hur lugnt och skönt det har varit i klassrummet! Ändå sa jag inte till dem att de skulle vara tysta. Det var en sådan sak jag fick höra när jag var liten, att det skulle vara så tyst i klassrummet, att man kunde höra en nål falla till golvet. Trodde aldrig att det skulle hända på riktigt, men det gjorde det :) 

J jobbar med subtraktion och övar att växla med tiotalspinnar och entalspluttar.